MMF recept

Det recept som jag använder mig av när jag gör MMF (eller marsipan) är


200 g marshmallows
2 msk vatten
2 msk cocosfett
500 g florsocker

Smörj en bunke med cocosfett. Lägg i marshmallows och vattnet och kör i micron tills marsmallowsen smält. Du kan få röra om emellanåt.
Ta sedan en annan bunke och sikta i florsockret. Gör en liten grop i florsockret och häll i den smälta marsmallowsen.
Nu brukar jag även blanda i karamellfärgen, om man vill färga marsipanen.
Jag tycker det är svårare att färga efter att marsipanen är klar. Först och främst behövs det mycket mer karamellfärg då, också blir den så kladdig, och man får färg fulla händerna som sen kan vara svår att få bort.
Sedan är det bara att blanda ihop och knåda tills det blir en fast marsipan.
Kom ihåg att marsipanen är super kladdig innan den är klar, men ha tålamod och blanda i mer florsocker om det behövs.

Låt marsipanen ligga i en påse i rumstemperatur, helst några timmar. Sedan blir den perfekt att arbeta med. Blir den för hård så kan det hjälpa att köra den i micron några sekunder. Då blir den lite mer följsam att arbeta med.

Marsipanen håller flera i veckor bara man förvarar den i en lufttätt påse i rumstemeperatur.

Kommentarer
Postat av: Lenchen

hej Du!



Vilken fin blogg du har! Jag har en fråga ang ditt MMF recept, är det det som du använder när du skall göra tårtlock etc? jag bor i USA och här går det inte att få tag på marsipanlock och min sons födelsedag kommer upp om en vecka-han älskar prinsesstårta..tänkte försöka mig på att göra eget..

2011-09-28 @ 01:25:43
Postat av: Anonym

Det där är INTE ett recept på marsipan ! !

MMF står för marshmallowfondant som är en annan variant av sugar paste och inte ett recept på marsipan!

2011-10-06 @ 18:51:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0